The Hijab Story!!! 1
অনুরোধ রইলো পুরোটা পড়ার, অর্ধেক পড়ে বা শুধু দেখে শেয়ার
করার কোন মানে নেই। আগাম ধন্যবাদ পুরোটা পড়ার জন্য এবং অভিনন্দন পর্দা সঠিকভাবে
প্রতিপালনের জন্য।
বিসমিল্লাহির রহমানির রহীম, আলহামদুলিল্লাহ। আসসালাতু
ওয়াসসালামু আলা সাঈয়াদুল মুরসালীন ওয়া আলা আলিহী ওয়া আসহাবিহী আজমাঈন, আসসালামু আলাইকুম।
আমার ফেসবুক বন্ধুদের মাঝে একটা প্রবণতা প্রায় দেখি,
তা হলো যখন মন চাইলো পর্দা (হিজাব, প্রসঙ্গত, বেশীরভাগ বাংলাদেশী যেটাকে হিজাব
বলছি তা আসলে হিজাবের অংশমাত্র, হেডগিয়ার, স্কার্ফ বা ওড়না ইত্যাদি যা একটু বড় হলে
গলা, ঘাড় সহ বুকের একটা অংশ ঢাকা যায় কিন্ত তাতে পুরোপুরি পর্দা নাও হতে পারে)
করলাম যখন ইচ্ছা খুলে একটু এক্সপোজিং লুক দিলাম। ফেসবুক বন্ধুসহ আমাদের আশেপাশেও
আমরা প্রচুর মানুষ বিশেষত নারীদের দেখি যারা বোরখা পরে মাথা,চুল গলা মুখ খোলা
রাখে, কেউ আবার পুরো বোরখা পরে কিন্তু বোরখা এত আঁটসাঁট কিংবা পাতলা যে নবী
মুহাম্মদ ﷺ এর করা ভবিষ্যত বানীর সত্যতা প্রমান করে
(এমন সময় আসবে যখন মানুষ কাপড় পরলেও উলঙ্গ থাকবে)
অনেকে আছে পারিবারিক অনুষ্ঠান কিংবা (তথাকথিত) বন্ধুদের
আড্ডায় বাবা-মার সামনে করা পর্দা ছেড়ে উপস্থিত হয় (দেশের মোবাইল নেটওয়ার্ক
কোম্পানীগুলোর সৌজন্যে মিডিয়াতে প্রচারিত কমার্শিয়াল-এর কল্যানে আমরা আমাদের
বন্ধুদেরকে বাবা-মার চেয়েও আপন ভাবা শিখেছি)
আমার ফেসবুক বন্ধুদের একজনের প্রোফাইলে পেয়েছি যে তিনি
সিদুর পরা ছবি দিয়েছেন। পরে জেনেছি তিনি মুসলমান, কেন সিদুর দিয়েছেন নিজেও জানেন
না! আস্তাগফিরুল্লাহ।
আরেক বন্ধূর স্ট্যাটাস পড়েছিলাম, তাঁর কথা অনুযায়ী
ইদানিংকার বেশীরভাগ মেয়েগুলি নোংরা মানসিকতার অধিকারী, তাঁরা ছেলে বন্ধুদের সাথে
হ্যাং আউট কর এবং কথায় কথায় হাগ করে (জড়ায় ধরে), ফ্রেন্ডলি কিস (??!!) করে
ইত্যাদি, কিন্তু আমার এই বন্ধুটি এমন নন, তিনি জানেন আধুনিক যুগ, ছেলে বন্ধু তো
থাকবেই, তাদের সাথে ঘোরাঘুরি করা যেতে পারে গল্প আড্ডায় সময় পার করা যেতে পারে
কিন্ত আস্তাগফিরুল্লাহ হাগ বা কিস করা যাবে না। আলহামদুলিল্লাহ, তাও মন্দের ভালো,
কিন্তু আমার এই বন্ধুটিও ঠিকমতো হয়তো জানেন না যে গাইর মাহরাম (রক্ত সম্পর্ক নাই
এমন আত্মীয়) কোন পুরুষের সাথে দেখাদেখি অনেক পরের কথা প্রয়োজনে কথা বলতে হলেও
কর্কশ কন্ঠে কথা বলতে হবে। যাইহোক, পর্দা বিষয়টি পুরুষ-মহিলা নির্বিশেষে সবার
জন্যই প্রযোজ্য হলেও পর্দা প্রতিপালনের ক্ষেত্র মহিলাদের জন্য বড়/বেশী, সঠিকভাবে
পালন করার জন্য সঠিক বিষয়টি জানা খুব জরুরী।
ফেসবুক একটি ওপেন প্লাটফরম, আমি আজ পর্যন্ত এমন কারও কথা
শুনি নাই বা জানি না যে তাঁর প্রোফাইল আছে কিন্ত কোন ফ্রেন্ড নাই, এবং সে কোন কিছু
পোস্ট করলে শুধু নিজের জন্যই করে (জানবো কিভাবে এমন হলে তো ফেসবুক কর্তৃপক্ষ ছাড়া
কারও জানার কথা নয়), ফেসবুক একটি শো-অফ মিডিয়া সবাই শো এবং/ অথবা শেয়ার করার
জন্যই প্রোফাইল খোলে। প্রায়শই শো করতে গিয়ে (নিজের পরিবারের অন্যান্য সদস্যের,
বান্ধবীর পর্দা ছাড়া, এলোমেলো অর্থহীন অগোছালো ছবি, স্ট্যাটাস, লেখা বা স্ট্যাটাস
শেয়ার করার মাধ্যমে) নিজেকে এত নিচে নামিয়ে ফেলে যে সে নিজেও ধারনা করতে পারে না
তার অবস্থান কোন স্তরে নেমেছে। আল্লাহ আমাদের হেফাজত করুন।
পর্দা সঠিকভাবে পালন করার জন্য যে শর্তাবলী মানতে হয় তা
জানার জন্য নিচের লিংক ফলো করে বা নিচের আর্টিকেলটি পড়ে দেখা যেতে পারে। সময় সুযোগ
মত নিচের আর্টিকেল-এর বাংলা করে পোস্ট করবো ইনশা-আল্লাহ।
আল্লাহ আমাদের সঠিক বিষয় সঠিকভাবে জেনে বুঝে মানার তৌফিক
দান করুন।
সদাকাল্লাহুল আলিয়্যিল আযীম ওয়া সদাকা রসুলিহীল নাবিয়্যীল
কারীম। আসসালামু আলাইকুম ওয়া রহমাতুল্লাহ।
Conditions for
Hijab:
1. Covering all of
the body
It is an agreed
position by many respected scholars that the face and hands of the woman must
[in addition to everything else] be covered. Some scholars say it is
permissible to uncover the face and the hands of the woman as long as there is
no fitnah (infatuation) caused by this action. Two things must be taken into
consideration:
a) if she is
beautiful and beautifies her face and hands with external substances, or
b) if the society
around her is corrupt where men do not lower their gaze
Then it is prohibited
for her [in both these scenarios] to uncover her face and hands.
On the authority of
the wife of the Prophet salla Allahu alayhi wasallam, Umm Salama radiya Allahu
anha said:
“When the verse
{That they should cast their outer garments over their persons} [33:59] was
revealed, the women of the Ansar came out as if they had crows over their
heads.” [Sahih Abi Dawud]
2.The hijab must not
be a display
The hijab itself
must not be a display. Allah ordained it so as to cover the beauty of women and
not for showing off. Allah subhanahu wa ta’ala says,
“And not show of
their adornment except only that which is apparent.” [24:31]
He also says,
“And stay in your
houses and do not display yourselves like that of the times of ignorance.”
[33:33]
It is in no way logical
that the hijab itself be a source of display.
3. The hijab must
not be transparent
The purpose of
wearing hijab must be achieved. In order for the hijab to be a cover, it must
not be made of transparent material making the woman covered only by name, while
in reality she is naked. The Prophet salla Allahu alayhi wasallam is quoted as
saying,
“During the last
days of my ummah there will be women who are clothed but naked, with something
on their heads like the humps of camels. Curse them, for they are cursed.”
Another hadeeth adds: “They will not enter Paradise or even smell its
fragrance, although its fragrance can be detected from such and such a
distance.” [Narrated by Muslim]
This indicates that
a woman could cause herself a grave and destructive sin if she puts on a
garment that is thin and transparent and which clearly shapes her body’s
features.
4. Hijab must be
loose, and not tight
The hijab is a
safeguard against fitnah. If it is tight, it will be descriptive of the woman’s
body and this violates and defeats the whole purpose of hijab.
5.The hijab must not
be perfumed
On the authority of
Ad’Diya Al-Maqdisi, the Prophet salla Allahu alayhi wasallam said:
“Any woman who
perfumes herself and passes by some people that they smell her scent, then she
is a zaniyah (adulteress).” [Sahih an-Nasaa’i]
6. The hijab
shouldn’t resemble the dress of a man
Imam Ahmed and
an-Nasaa’i reported the Prophet salla Allahu alayhi wasallam to have said:
“Women who assume
the manners of men are not from us and also those of men who assume the manners
of women.” [Sahih al-Jami’]
Further, Abu Huraira
narrated that:
“The Prophet salla
Allahu alayhi wasallam cursed the man who wears the dress of a woman and the
woman who wears the dress of a man.” [Sahih Abi Dawood]
7. The hijab must
not resemble the garments of the kuffar
Abu Dawoud and Ahmed
have related that the Prophet salla Allahu alayhi wasallam said:
“The one who take
the similitude (manner) of a certain people, then he/she becomes one of them.”
[Sahih Abi Dawood]
Abdullah bin Umar
radiya Allahu anhu said:
“The Prophet salla
Allahu alayhi wasallam saw me wearing two garments dyed in saffron (orange),
whereupon he said: ‘These are the clothes (usually worn) by the kuffar, so do
not wear them.'” [Sahih Muslim]
8.The hijab should
not be for fame
Abu Dawoud and Ibn
Majah have related the prophet to saying:
“The one who wears a
garment designed for a worldly fame, Allah will make them wear a garment of
humility on the Day Of Resurrection then he will be set ablaze.” [Musnad Ahmad,
and it is Sahih]
The garment of fame
is any garment a person wears to make themselves look famous. This applies
whether the garment is highly precious and shows admiration to the life of this
world or if it is chosen of a low quality to show lack of interest to this
worldly life. The person may put on clothes with distinct colours so as to draw
attention, act proudly and/or arrogantly.
Concealed ways of
display: Examining the various conditions about the hijab one can clearly
recognize that many of the young Muslim women are not fulfilling these
conditions. Many just take “half-way” measures, which not only mocks the
community in which she lives, but also mocks the commands of Allah sunbhanahu
wa ta’ala. They consider what they put on now wrongly as “hijab.” So, O
Muslims, be mindful to Allah subhanahu wa ta’ala and His Messenger salla Allahu
alayhi wasallam, and do not deceived by those who “bless” this action of yours
and conceal their true intentions.
If you are sincere in achieving Jannah, then be mindful of these things,
insha’Allah.
No comments:
Post a Comment